Köpvillkor

 1. Allmänna villkor

1.1 Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.donnaforte.se. Avtal ingås mellan dig och Donnaforte.se. Utförliga kontaktuppgifter  och övrig information om Donnaforte framgår på Sajten. Villkoren är enbart  tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via  Sajten.

1.2 Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@donnaforte.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så  hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

2.1 När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter,  pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@donnaforte.se.

3. Leverans

3.1 Våra normala leveranstider är 1-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

3.2 Om  förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@donnaforte.se.

3.3 Paket som inte har hämtats ut inom  fjorton (14) dagar återsänds till Donnaforte. Om detta sker debiteras du en avgift på 200 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Donnaforte administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta  paket omfattas inte av ångerrätten.

4. Priser

4.1 Vid beställning via Sajten gäller de priser som anges på Sajten. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2 Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

5.1 Vid köp av varor på Sajten gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt  att ångra ditt köp genom att meddela Donnaforte detta inom 14 dagar från det  att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

5.2 Om du vill ångra köpet ska du innan ångerfristen löpt ut, skicka ett  klart och tydligt meddelande till info@donnaforte.se. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex.  ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den  standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit  fram (se www.konsumentverket.se)

5.3 Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

5.4 Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det  datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Donnaforte. Varan ska  skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska  göras till Donnaforte enligt de metoder och anvisningar som anges på Sajten

5.5 På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten  att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

6 Ångerrätten gäller inte vid:

6.1 Produkter  som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

6.2 Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

6.3 Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

6.4 Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

6.5 Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

6.6 Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

7 Reklamation och klagomål

7.1 Vi  besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle  produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi  oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

7.2 Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

7.3 Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts till info@donnaforte.se.

8 Hur går du tillväga vid reklamation?

8.1 Eventuella  fel och defekt ska alltid reklameras till info@donnaforte.se. där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

8.2 Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta  produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

8.3 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

9 Ansvarsbegränsning

9.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

9.2 Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av  omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa  omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig,  myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

9.3 Vidare  tas inget ansvar för eventuella förändringar på  produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och  andra faktorer utanför vår kontroll.

10 Information om Cookies

10.1 Enligt  lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara  på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att  ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer  information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

11 Personuppgifter

11.1 Genom  att handla hos Donnaforte accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att  behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

11.2 Donnaforte är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina  individuella behov.

11.3 Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

11.4  Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

11.5 Vilka uppgifter lagrar vi?

För  att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,  telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

11.6 Dina  uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att  efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

11.7 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

12 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

  Betalleverantör

12.1 Vid  genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som  lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.  Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos  betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet  och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna

12.2 Fraktbolag

För  att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi  dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med  fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.  E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med  fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

12.3 Nyhetsbrev

Har  du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och  e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. 

12.4 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

12.5  Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

12.6 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska  behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis  enligt bokföringslagen).

12.7 Ansvarig för dataskydd

Donnaforte är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

12.8 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig  information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert  sätt.

Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

13 Ändringar till de Allmänna Villkoren

13.1 Donnaforte förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som  helst i tiden. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på Sajten. Ändringar gäller från det att du har accepterat Villkoren (i  samband med ett nytt köp eller vid besök på Sajten), alternativt 30  dagar efter att Donnaforte har informerat dig om ändringarna. Donnaforte rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på sajten regelbundet för att bli  varse om eventuella ändringar av Villkoren.

14 Tillämplig lag och tvist

14.1 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Donnafortes kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

14.2 Vid eventuell tvist följer Donnaforte beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

14.3 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 13.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol. 


Dessa Villkor har fastställts av Donnaforte 2019-01-08